A cartography of the savage: between the Caliban trope and the daughters of Sycorax
Keywords:
cannibalism, affect, desire, subjectivity, colonial encounterAbstract
Latin America can be mapped as the Great Canibalia. This operates as a political fiction that organizes what is sayable and thinkable with respect to the affects that constitute the "truth" about Latin America. However, it has not always been understood in the same way. For this reason, it is necessary to keep a certain interested distance on the debate on its historical truth. In order to see about it not the opportunity to find the historical facts that support it, but the possibility of reflecting on the colonial conformation of the ideologies of modernity. I propose here to think on the colonial situation. This arises from the encounter between the "civilized" and the "primitives”; the “colonizer” and the “Indian”. We will recover a feminist reading of The Tempest by analysing the figure of Sycorax. This allows us to analyse at a micropolitical level the form of subjectivation in order to inscribes "another relationship" in that classic work of Shakespeare. Sycorax is a character who, from the silence of the invisible, set out to welcome the movements of desire from the vibrating body, activating what Suely Rolnik called a “new softness”.
References
Aimé Césaire. 2011. Una tempestad. Buenos Aire: El 8vo. Loco.
Carlos, Jáuregui. 2005. Canibalia. Canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consumo en América Latina. España: Fondo Editorial Casas de las Américas.
Coco, Fusco. 1995. Mirandas’s diary. English is Broken Here: Notes on Cultural Fusion in the Américas. New York: The New Press: 3-20
Frantz, Fanon. 2015. Piel negra, máscaras blancas. Buen Aires: Akal.
Laura, Donalso. 1992. Decolonizing Feminisms. Londres: Routledge.
Michelle, Cliff. 1991. Caliban’s Daughter: The tempest and the Teapot. Frontiers: A Journal of Women Studies. 12 (2): 36-51, https://doi.org/10.2307/3346845
Raquel Carrió y Flora Lauten. 2000. Otra tempestad. La Habana: Ediciones Alarcos.
Roberto, Fernández Retamar. 2000. Todo Calibán. Cuba: Fondo Cultural del ALBA.
Silvia, Federici. 2015. Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Buenos Aire: Tinta Limón.
Silvia, Rivera Cusicanqui. 2010. Ch’ixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón.
Silvia Rivera Cusicanqui. 2019. Un mundo ch’ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires: Tinta Limón
Silvina, Pachelo. 2020. La tempestad. Buenos Aire: Cooperativa Editorial Viandante y Accattone.
Suely, Rolnik. 1989. Cartografía Sentimental: Transformações Contemporâneas Do Desejo [Cartografía Sentimental: Transformaciones contemporáneas del deseo] San Paulo: Estaçao Liberdade.
Suely, Rolnik. 2007. Antropofagia zombi/Zombie Anthropophagy. Brumaria No. 7.
Suely, Rolnik. 2019. Esferas de la insurrección. Apuntes para descoloniazar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta Limón.
Wiliams, Shakespeare. 2003 “La tempestad”. En Obras completas. Tomo II. España: Santillana Ediciones: 525-562.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paula MassanoLicencia CreativeCommons (CC BY-NC-SA 2.5 AR) - creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la la misma licencia del original.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.