Kamau Brathwaite, from Caliban to Sycorax Aesthetics
Keywords:
Kamau Brathwaite, Caribbean essay, poetry, CalibanAbstract
The article approaches the continuous appropriations of Shakespeare’s The tempest in the work of Barbadian writer Kamau Brathwaite (1930-2020), in the context of anti-colonial readings of the play from the 60s onwards and the vindication of the figure of Caliban. Brathwaite’s decolonizing project is particularly analyzed through his historiographical studies and his literary and cultural criticism, an area which has been less studied than his poetry and where Shakespearian figures help to question epistemic eurocentrism, creating key concepts such as nation language or nam creolization which are deemed more appropriate to analyze Caribbean culture. In his last works from the 90s onwards, it is through his “Sycorax Video Style” that Brathwaite continues to develop a calibanic discourse, which as a form of maroon resistance to standard English becomes irreducible to hegemonic languages and knowledges.
References
Brathwaite, Edward. 1974. Contradictory Omens: Cultural Diversity and Integration in the Caribbean. Kingston: Savacou.
Brathwaite, Edward Kamau. 1977a. Caliban, Ariel and Unprospero in the Conflict of Creolization: A Study of the Slave Revolt in Jamaica in 1831-32. Comparative Perspectives on Slavery in New World Plantation Societies, Annals of the New York Academy of Sciences 292, editado por Vera Rubin y Arthur Tuden. New York: 41-62.
Brathwaite, Edward Kamau. 1977b. Commentary. Comparative Perspectives on Slavery in New World Plantation Societies, Annals of the New York Academy of Sciences 292, editado por Vera Rubin y Arthur Tuden. New York: 610-612.
Brathwaite, Edward Kamau. 1982a [1977]. Mother Poem. Oxford-London-Glasgow-New York-etc.: Oxford University Press.
Brathwaite, Edward Kamau. 1982b. Sun Poem. Oxford-London-Glasgow-New York-etc.: Oxford University Press.
Brathwaite, Edward Kamau. 1983. “Caribbean Culture: Two Paradigms”. En Missile and Capsule, editado por Jürgen Martini. Bremen: Universität Bremen, 9-54.
Brathwaite, Edward Kamau. 1984. “Helen & the Tempest-Negre: Rene Depestre’s ‘A Rainbow for the Christian West’”. Caribbean Quarterly 30 (1): 33-47.
Brathwaite, Edward Kamau. 1987. X/Self. Oxford-New York: Oxford University Press.
Brathwaite, Kamau. 1995 [1985]. “Metaphors of Underdevelopment: A Proem for Hernan Cortez”. En The Art of Kamau Brathwaite, editado por Stewart Brown. Mid Glamorgan, Wales: seren, 231-253.
Brathwaite, Kamau. 2002. Magical Realism, 2 Vols. New York: Savacou North.
Brathwaite, Kamau. 2010. La unidad submarina. Ensayos caribeños. Selección, estudio preliminar, entrevista y traducción de Florencia Bonfiglio. Buenos Aires: Katatay.
Bonfiglio, Florencia, 2020. The great Will/El gran legado. Pre-textos y comienzos literarios en América Latina y el Caribe. Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
Césaire, Aimé. 1976 [1969]. Une Tempête, en Oeuvres complètes, t. 2: Théâtre. Fort-de-France: Désormeaux, 311-378.
Edwards, Nadi. 2007. Introduction. En Caribbean culture: soundings on Kamau Brathwaite. (Second Conference on Caribbean Culture, 2002), editado por Annie Paul Mona: University of West Indies Press, 1-36.
Glissant, Édouard. 2005 [1981]. El discurso antillano. Traducido por Aura Marina Boadas y Amelia Hernández. Caracas: Monte Ávila.
Mackey, Nathaniel.1995. “An Interview with Kamau Brathwaite”. En The Art of Kamau Brathwaite, editado por Stewart Brown. Mid Glamorgan, Wales: seren, 13-32.
Rigby, Graeme. 1994. Publishing Brathwaite: Adventures in the Video Style. World Literature Today 68 (4): 708-714.
Smilowitz, Erika. 1991. An Interview with Kamau Brathwaite. The Caribbean Writer 5: 73-78. https://dloc.com/es/AA00032523/00005/images
Torres Saillant, Silvio. 1994. The Trials of Authenticity in Kamau Brathwaite. World Literature Today 68 (4): 697-707.
Walcott, Derek. 1970. Meanings. Savacou (A Journal of the Caribbean Artists Movement) 2: 45-51.
Shakespeare, William. 1988. The Complete Works (The Oxford Shakespeare, Compact Edition). Editado por Stanley Wells, Gary Taylor, John Jowett y William Montgomery, introducción de Stanley Wells. Oxford: Oxford University Press-Clarendon.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Florencia BonfiglioLicencia CreativeCommons (CC BY-NC-SA 2.5 AR) - creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la la misma licencia del original.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.