Health promotion and formal education in preschool and elementary school
Keywords:
Health, Education, Paradigms, Children and AdolescentsAbstract
The aim of this paper is to highlight three central issues concerning the interaction between health and education. The first is to make explicit those two paradigms that have been structured as axes of Western health concepts and practices since the Renaissance. These two paradigms will be referred to as the restrictive individual paradigm (RIP) and the expansive social paradigm (ESP) for reasons to be explained. Secondly, considerations will be made to illustrate that from the RIP point of view it is not possible to treat a positive concept of health and health promotion, the two essential supports and orientations of the interaction between health and education. This can be accomplished only starting from the ESP, so that the intervention in the field of the so-called hygiene from the end of the 19th century is in the hands of the RIP. The third question refers to the objective synthesis of the interaction between the field of health and that of education: the integral human development as the only way to fully respect the rights: the integral development of the nation, that is, the integral development of the national society.
References
Atención primaria de salud (2022). (26/03/2022). En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Atenci%C3%B3n_primaria_de_salud&oldid=138538482.
Bertalanfyy, von L. (1963). Concepción biológica del cosmos. Santiago de Chile: Ediciones Universidad de Chile.
Battolla, J. y J. E. Bortz (2007). Los orígenes de la salud escolar en Buenos Aires. Rev. Hosp. Ital. B. Aires, (27) 2, 87-96.
Bohm, D. (2002). La totalidad y el orden implicado. Barcelona: Kairós.
Boltanski, L. (1976). Descubrimiento de la enfermedad. Buenos Aires: Ciencia Nueva.
Capra, F. (1990). Sabiduría insólita. Conversaciones con personajes notables. Barcelona: Kairós.
Capra, F. (1992). El punto crucial. Ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Troquel.
Capra, F. (1996). La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona: Anagrama.
Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo. Barcelona: Anagrama.
Dossey, L. (1999). Tiempo, espacio y medicina. Barcelona, Kairós.
Entrevista de Foro (1988). Los modestos comienzos de la OMS. Foro Mundial de la Salud. Vol. 9.
Gérvas, J. y M. Pérez-Fernández (2015). La expropiación de la salud. Barcelona: Los libros del lince.
Legendre, P. (2008). La fábrica del hombre occidental. Seguido de El hombre homicida. Buenos Aires: Amorrortu.
Lorimer, D. (Comp.) (2000). El espíritu de la ciencia. De la experimentación a la experiencia. Barcelona: Kairós.
Orueta Sánchez, R., C. Santos Rodríguez, E. González Hidalgo, E. M. Fagundo Becerra, G. Alejandre Lázaro, J. Carmona de la Morena, J. Rodríguez Alcalá, J. M. del Campo del Campo, M. L. Díez Andrés, N. Vallés Fernández y T. Butrón Gómez (2011). Medicalización de la vida (I). Revista Clínica de Medicina de Familia, (4) 2, 150-161.
Saforcada, E. (1999). Psicología Sanitaria. Análisis crítico de los sistemas de atención de la salud. Buenos Aires: Paidós.
Saforcada, E. (2008). ¿Cuál es el paradigma inherente a la comprensión del proceso de salud?: Un interrogante esencial. En M. Dimenstein (Org.). Psicologia Social Comunitária: aportes teóricos e metodológicos (pp. 153-171). Natal: EDUFRN.
Saforcada, E. (2022). La delicuescencia sistemática de los tres principales hitos de la salud pública en el siglo XX. Horizonte sanitario, 21 (1). DOI: https://doi.org/10.19136/hs.a21n1.4594
Said, E. W. (1996), Cultura e imperialismo. Barcelona: Anagrama.
Schrödinger, E. (1958). La mente y la materia. Madrid: Taurus.
Vaughan, F. (1991). El arco interno. Curación y totalidad en psicoterapia y espiritualidad. Barcelona: Kairós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Enrique Teófilo Saforcada / Natalia Da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.