Allowing oneself to be affected

Welte's gesture towards critical theory

Authors

Keywords:

Critical Theory, Religion, Ideology, Negativity, Meaning

Abstract

The analysis of the relationship between Welte and Critical Theory allows us to establish some fundamental traits of what we may call a characteristic “gesture” of his philosophy. He states that after the influence of the great classical philosophers and of his immediate teachers, his thought has become more sober and critical, above all, among other influences, due to the critical theory of Frankfurt`s School. In this paper I will reconstruct, in view of three basic relationships – ideology and religion, negativity and good, meaning and freedom – how this relationship institutes a gesture which begins, in his words, by “allowing oneself to be affected” by the challenges of these philosophies and present events, so to admit the contributions of these critical positions, to review his own thought, and to go back over the critiques precisely from the viewpoint of the irreducible elements of the traditions that formed him, as a corrective and a complement for those aspects that they cannot reach.

Author Biography

  • Diego Fonti, Universidad Católica de Córdoba, Córdoba, Argentina / Consejo Nacional de Investigaciones Técnicas y Científicas (CONICET), Argentina

    Diego Fonti  es Licenciado en Filosofía por la Universidad Nacional de Córdoba y Doctor en Filosofía por la Albert-Ludwigs Universität Freiburg. Es investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Técnicas y Científicas (CONICET) en la Unidad Asociada en Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Católica de Córdoba. Es docente de la Universidad Católica de Grado y en carreras de posgrado de la Universidad Nacional de Córdoba. Su ámbito de investigación y sus publicaciones giran en torno a la filosofía de las religiones y la ética aplicada, mientras que su perspectiva de análisis propone una interacción entre la tradición fenomenológica, la teoría crítica y el pensamiento latinoamericano.

References

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Published

2023-03-29

How to Cite

Allowing oneself to be affected: Welte’s gesture towards critical theory. (2023). Erasmus. Revista Para El diálogo Intercultural, 25. https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/666