Unthought Childhood
Keywords:
Childhood, Otherness, Soul, Foreignness, IncompletenessAbstract
In this article we will develop perspectives-glances-approaches to childhood which placed it in provisional, mobile places; Otherness, state of the soul, foreignness, work of art, in disagreement with childhood as a stage of life, freed from the capture of developmental psychology to think about it in ways that do not allow measurement, classification, normality, expanding its horizon of possibilities. Childhood not captured by the measure of our knowledge and our power. In the academic field, these ways of thinking-looking at childhood, we lack, or there are very few, because they are outside the hegemonic ways of explaining it, possibly because these ways do not allow us to appropriate it. Which uninstalls the modern montage of conquest -knowledge- of childhood. And it implies a different mode of writing.
References
Agamben, G. (2015). Infancia e historia. Ensayo sobre la destrucción de la experiencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Benjamin; W. (1987). Dirección única. Madrid: Alfaguara.
Benjamin, W. (1989). Escritos. La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Buenos Aires: Nueva Visión.
Cragnolini, M. B. (2005). Nietzsche hospitalario y comunitario: Una apuesta extraña. En M. B. Cragnolini (Comp.), Modos de lo extraño. Subjetividad y alteridad en el pensamiento postnietzscheano (pp. 11-27). Santiago Arcos: Buenos Aires.
Foster, R. (2016). Los tejidos de la experiencia. En C. Skliar J. Larrosa (Comp.), Experiencia y alteridad en educación (pp. 121-142). Rosario: Homo Sapiens, Flacso.
Kohan, W. (2007). Infancia, Política y Pensamiento. Ensayos de filosofía y educación. Buenos Aires: Editorial del estante.
Larrosa, J. (2000). Pedagogía Profana. Estudios sobre lenguaje, subjetividad, formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Lazzarato, M. (2010). Políticas del Acontecimiento. Buenos Aires: Tinta Limón.
Lyotard, J. (1997). Lecturas de Infancia. Buenos Aires: Eudeba.
Pál Perbart, P. (2009). Sobre el agotamiento de los posibles. Buenos Air: Tinta Limón.
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Noveduc.
Skliar, C. (2007). La educación (que es) del otro Argumentos y desiertos de argumentos pedagógicos. Buenos Aires: Noveduc.
Zambrano, M. (2006). Filosofía y Poesía. Méjico: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Miriam Beatriz Berlaffa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.