Critical thinking and psychoanalysis
Keywords:
Critical thinking, Truth, Psychoanalysis, LacanAbstract
In this article, emphasis is placed on the notion of critical thinking from the perspective of the psychoanalysis postulated by Jacques Lacan. First, a conceptual construction of the notion of "critical thinking" is presented. From this construction, it follows that critical thinking is inseparable from the notion of truth. To establish Lacan's perspective on the relationship between psychoanalysis and truth - and, consequently, the relationship between psychoanalysis and critical thinking - some central concepts developed by the French psychoanalyst are presented. In particular, focus is placed on Lacan's conception of truth in Seminar XVII "The Other Side of Psychoanalysis." It is concluded that a gnoseological correspondence between the subject and the object, through a process of thought that separates (critiques) the "true" from the "false," is impossible within the postulates of psychoanalysis.
References
Badiou, A. (2002). Condiciones (1ra ed.) (Trad. por E. L. Molina y Vedia). México: Siglo XXI editores.
Bonoris, B. (2019). El nacimiento del sujeto inconsciente (4ta ed.). Buenos Aires: Letra Viva.
Bochenski, I. (1985). Los métodos actuales del pensamiento (15ta ed.) (Trad. por R. Drudis Baldrich). Madrid, España: Grefol.
Corominas, J. (1967). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana (2da ed.). Madrid, España: Editorial Gredos.
Deroncele Acosta, A., M. Nagamine Miyashiro y D. Medina Coronado (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Revista Maestro y sociedad, 17(3), 532-546.
Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Insight assessment, 22, 23-56.
Ferrater Mora, J. (1965). Diccionario de filosofía (Vol. I) (5ta ed.). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Ferrater Mora, J. (1978). Diccionario de filosofía (Vol. II) (5ta ed.). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Gutiérrez, C. F. V. (2013). Una reflexión interdisciplinar sobre el pensamiento crítico. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 9(2), 11-39.
Lacan, J. (2008). El seminario de Jacques Lacan. Libro 17: El reverso del psicoanálisis (1969-1970) (Trad. por M. Bassols y E. Berenguer). Buenos Aires, Barcelona, México: Ediciones Paidós.
Lacan, J. (2010). Posición del inconsciente. En J. Lacan, Escritos 2. Buenos Aires: Siglo Veintiuno editores.
Lacan, J. (2013). El Seminario, libro 3. Las psicosis. Buenos Aires: Paidós.
Moreno-Pinado, W. E. y M. E. V. Tejeda (2017). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73.
Paul, R. y L. Elder (2005). Una guía para los educadores en los estándares de competencia para el pensamiento crítico. Santa Barbara, CA: Fundación para el Pensamiento Crítico. Disp. en https://www.studocu.com/co/document/universidad-del-rosario/pensamiento-critico/pensamiento-critico-1/38395748.
Quezada, J., Pirela, Johann, & Cedeño, M. (2020). Las tecnologías de información y comunicación para el pensamiento crítico de los estudiantes. En L. M. Reyes, J. Aular de Durán, J. Carruyo, M. Chirinos, S. Ortega, & D. Plata (Edits.), Haciendo ciencia, construimos futuro (págs. 495-509). Maracaibo, Venezuela: Ediciones Astro Data S.A. Disp. en https://shorturl.at/ixH7E
Quintana Cabanas, J. M. (2006). Raíces griegas del léxico castellano científico y médico. Lingua, 2, 70.
Saiz, C. (2008). Evaluación en pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar. ERGO, 22/23, 25-66. Disp. en https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/38320/2008222325-66.pdf?sequence=2&isAllowed=y.
Saiz, C. y S. Rivas (2008). Intervenir para transferir en pensamiento crítico. Praxis, 10(13), 129-149.
Saiz, C. y S. Fernández (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas cotidianos. Revista de docencia universitaria, 10(3), 325-345.
Saussure, F. (1970). Curso de lingüística general. Buenos Aires: Editorial Losada.
Solbes, J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo del pensamiento crítico (I): Introducción. Revista eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 10(1), 1-10.
Valenzuela, J. y Nieto, A. M. (2008). Motivación y Pensamiento Crítico: Aportes para el estudio de esta relación. REME (Revista Electrónica de Motivación y Emoción), 11(28).
Zibechi, R. (2015). Descolonizar: el pensamiento crítico y las prácticas emancipatorias. Bogotá: Desde abajo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agustín Daniel Sartuqui
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.