Discourse ethics and Deweyan pragmatism
Education in democratic communication
Keywords:
Communication, Discourse Ethics, Pragmatism, Democracy, EducationAbstract
A democratic debate demands assuming subjective dispositions and modes of interaction that are a result of learning. Therefore arises the pedagogical question of how to educate in this mode of communication. But an educational project may collide against world views and beliefs, which are often bound to liberties guaranteed by modern rights. Thus, this paper addresses education and discursive communication in plural contexts, dealing in the first place with the connection between critical theory and the contributions of pragmatism. Secondly, it researches how the public sphere of discussion configures public opinion as a space for argument, decision and legitimacy. This space proves the need of recognition – of those assumptions that are part of the identities and beliefs of the participants – but at the same time the need of establishing criteria for a possible review and correction in light of other discourses and effects. To this end, we will reconstruct the main pedagogical contributions in this regard, from the viewpoint fo communicative action, discourse ethics and an updating of pragmatism.
References
Adorno, T.W. (2004). Teoría estética (Obra completa 7). Madrid: Akal.
Adorno, T.W. (2005). Dialéctica negativa (Obra completa 6). Madrid: Akal.
Adorno, T.W. (2006). History and Freedom. Cambridge: Polity.
Adorno, T.W. (2008). Sobre la lógica de las ciencias sociales. En K. Popper y otros, La lógica de las ciencias sociales (págs. 41-71). México: Colofón.
Apel, K.-O. (1985a). La transformación de la filosofía I. Madrid: Trotta.
Apel, K.-O. (1985b). La transformación de la filosofía II. Madrid: Trotta.
Apel, K.-O. (1990). Diskurs und Verantwortung. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Bittner, S. (2005). The Perception of Dewey’s Pragmatism in Germany after 1945. En D. Tröhler y J. Oelkers (Eds.), Pragmatism and Education (págs. 173-194). Rotterdam: Sense.
Bünger, C. y R. Mayer (2018). Critical Theory and Its Aftermath. En P. Smeyers (Ed.), International Handbook of Philosophy of Education (págs. 569-590). Gent: Springer.
Casale, R. y R. Horlacher (2007). Öffentlichkeit als demokratischer Lernprozess. En R. Casale y R. Horlacher (Eds.), Bildung und Öffentlichkeit (págs. 9-12). Weinheim/Basel: Beltz.
Deen, P. (2010). Dialectical vs. Experimental Method: Marcuse's Review of Dewey's Logic: “The Theory of Inquiry”. Transactions of the Charles S. Peirce Society, 46 (2), 242-257.
Dewey, J. (1922). Morality is Social. En J. Dewey, Human Nature and Conduct: An Introduction to Social Psychology (págs. 314-332) New York: Modern Library.
Dewey, J. (2003). Experiencia y educación. Heredia: Universidad Nacional de Costa Rica.
Dewey, J. (2008). The Middle Works (Vol 14). Carbondale: Southern Illinois UP.
Dussel, E. (1998). Ética de la liberación en la edad de la globalización y de la exclusión. Madrid: Trotta.
Engelhardt, H. T. (1995). Los fundamentos de la bioética. Barcelona: Paidós.
Fraser, N. (1990). Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy. Social Text, 25/26, 56-80.
Good, J. (2005). The Hegelian Roots of Dewey’s Pragmatism. En D. Tröhler y J. Oelkers (Eds.), Pragmatism and Education (págs 11-26). Rotterdam: Sense.
Habermas, J. (1985). Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Península.
Habermas, Jürgen (1990). Pensamiento Postmetafísico. México: Taurus.
Habermas, J. (1992). Autonomy and Solidarity. Interviews with Jürgen Habermas. New York: Verso.
Habermas, J. (1997). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: G. Gili.
Habermas, J. (2002). Postscript: Some Concluding Remarks. En M. Aboulafia, M. Bookman y C. Kemp, Habermas and Pragmatism (págs. 223-233). New York: Routledge.
Habermas, J. (2005). Facticidad y validez. Madrid: Trotta.
Habermas, J. (2007). Ciencia y técnica como “ideología”, Madrid: Tecnos.
Hairston, M. (1992). Diversity, ideology, and teaching writing. College Composition and Communication, 43 (2), 179–193.
Hickman, L. A. (2000). Habermas’s unresolved dualism: Zweckrationalität as idèe fixe. En L. E. Hahn (Ed.), Perspectives on Habermas (págs. 501-513). Chicago: Open Court.
Honneth, A. (1999). La democracia como cooperación reflexiva. John Dewey y la teoría de la democracia del presente. Estudios Políticos, 15, 81–106. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudiospoliticos/article/view/16677 (5/8/2022.)
Honneth, A. (2007). La idea del socialismo. Buenos Aires: Katz.
Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Madrid: Trotta.
Honneth, A. (2013). La educación y el espacio público democrático. Un capítulo descuidado en la Filosofía política. Isegoría, 49, 377-395.
Honneth, A. (2014). El derecho de la libertad. Buenos Aires: Katz.
Horkheimer, M. (1973). Crítica de la razón instrumental. Buenos Aires: Sur.
Horkheimer, M. (2000). Teoría tradicional y teoría crítica. Barcelona: Paidós.
Joas, H. (1993). Pragmatism and Social Theory. Chicago: University of Chicago Press.
Huschke-Rhein, R. (1983). “Die halbierte Humanität”. Über die Schwierigkeiten zwischen Rationalität und qualitativer Subjektivität in der pädagogischen Rezeption Kritischer Theorie. Zeitschrift für Pädagogik, 29 (2), 235-253.
Krüger, H.-P. (2005). Public Intercommunications. Dewey Reconstructs Errant Modernizations. En D. Tröhler y J. Oelkers (Eds.), Pragmatism and Education (págs. 43-52). Rotterdam: Sense.
Kunz, K. Y C. F. Abel (2022). Politics, governance and the ethics of belief. Philosophy and Social Criticism, 48 (10). DOI: 10.1177/01914537221114907
Luscombe, R. (2022, 22 de abril). Florida’s examples of banned topics in math books derided as ‘political theater’. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/us-news/2022/apr/22/florida-examples-prohibited-topics-math-textbooks (28/8/2022).
Marcuse, H. (1993). El hombre unidimensional. Barcelona: Planeta-Agostini.
Mollenhauer, K. (1972). Theorien zum Erziehungsprozess. München: Juventa.
Pape, H. y T. Kehrbaum (2018). John Dewey: Über Bildung, Gewerkschaften und die demokratische Lebensform. Study, 421, Stuttgart: Hans-Böckler-Stiftung. Recuperado de https://www.boeckler.de/pdf/p_study_hbs_421.pdf (05/08/2022).
Oelkers, J. (1983). Pädagogische Anmerkungen zu Habermas' Theorie kommunikativen Handelns. Zeitschrift für Pädagogik, 29 (2), 271-280.
Oelkers, J. (2017). Wandel von Öffentlichkeit und die Zukunft der öffentlichen Bildung. Magazin erwachsenenbildung, 32. Recuperado de http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/17-32/meb17-32.pdf (31/8/2022).
Peukert, H. (2015). Kritische Theorie und Erziehungswissenschaft. En H. Peukert, Bildung in gesellschaftlicher Transformation (págs. 166-202). Paderborn: Schöningh.
Rieger-Ladich, M. (2014). Pädagogik als kritische Theorie? Intellektuelle Stellungskämpfe nach 1945. En R. Fatke y J. Oelkers (Eds.), Das Selbstverständnis der Erziehungswissenschaft: Geschichte und Gegenwart (págs. 66-84). Weinheim: Beltz.
Särkelä, A. (2022). Vicious circles: Adorno, Dewey and disclosing critique of society. Philosophy & Social Criticism, 48 (10). https://doi.org/10.1177/01914537221117092
Schäfer, A. (1991). Kritische Pädagogik - vom paradigmatischen Scheitern eines Paradigmas. En D. Hoffmann (Ed.), Bilanz der Paradigmendiskussion in der Erziehungswissenschaft (págs. 111-125). Weinheim: Deutscher Studien-Verlag.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diego Fonti y Claudio Viale

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia: Creative Commons BY–NC-SA 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).