Current contexts of youth development

Importance of the protagonist participation of young people in their community

Authors

  • Margarita Barrón Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina

Keywords:

Adolescents, Families, Development, Education, Health

Abstract

Our society is going through rapid cultural, familiar, institutional and technological transformations full of uncertainties. We see how adolescents become emergent phenomena through new ways of citizen interventions, alternative corporalities, techno-writings, family reconfigurations and new for integration into the labor market. These expressions condense subjectivities, sociabilities and sensibilities woven in the unstable scene of late modernity. We propose looking at changes in family dynamics to understand what´s happening with our adolescents in three axes: child and youth development, education and health in times of the Sars Covid II pandemic crisis.

Author Biography

  • Margarita Barrón, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina

    Margarita Barrón es Médica Pediatra y Doctora en Medicina por la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Se desempeña como profesora titular de la Cátedra de Teorías del Crecimiento y Desarrollo, de la Escuela de Ciencias de La Educación, Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba.

References

Balardini, S. (Comp.) (2000). La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo. Buenos Aires: CLACSO

Barrón, M. (Comp.) (2005). Inequidad sociocultural. Riesgo y resiliencia en adolescentes. Córdoba: Brujas.

Barrón, M. (Comp.) (2006). Violencia. Córdoba, Brujas.

Barrón, M. (Comp.) (2008). Adolescentes incluidos, adolescentes excluidos. Córdoba: Brujas.

Barrón, M. (Comp.) (2010). Adicciones, nuevos paraísos artificiales. Córdoba: Brujas.

Barrón M (2012). El adolescente en el contexto actual. En A. Gomila (Ed.), Pediatría Clínica (pp. 1705-1711). Córdoba: EDUCC.

Barrón, M. (comp.) (2013). Crecimiento y Desarrollo. De la Biología a la Educación y la Salud. Córdoba, Brujas.

Barrón, M. y G. Borioli (Comp.) (2015). Jóvenes cordobeses: de los márgenes al empoderamiento. Reflexiones sobre políticas (públicas). Córdoba, Argentina: SECyT, FFyH, UNC. e-Book.

Eresta Plasín, M. J., E. López Reusch y S. March LLull (2019). La educación para la salud en el ámbito educativo con jóvenes en situación vulnerable. Documentos de la Confederación de Adolescencia y Juventud de Iberoamérica Italia y el Caribe. http://www.codajic.org/node/3780

Krauskopf, D. (2000). La construcción de políticas de juventud en América Latina. En D. Krauskopf (Ed.), La construcción de políticas de juventud en América Latina. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Disp. En http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/gt/20101023014421/krauskopf.pdf URL.

Margulis, M. y M. Urresti (1998). La construcción social de la condición de. En H. Cubides y otros (Comps.), “Viviendo a toda”: jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades juventud (pp. 3-21). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

UNICEF (2016). Estado de la situación de la niñez y la adolescencia en Argentina. Disp. en https://www.unicef.org/argentina/media/2211/file/SITAN.pdf.

Downloads

Published

2021-10-12

How to Cite

Current contexts of youth development: Importance of the protagonist participation of young people in their community. (2021). Erasmus. Revista Para El diálogo Intercultural, 23(2). https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/622