The implications of the notion of intelligence in the construction of subjectivity in primary level students

Authors

Keywords:

Psychoanalysis, Learning, Intelligence, Psychism

Abstract

The school represents an unfamiliar environment that initiates the path of exogamy through the development of relationships with other adults and significant peers. It is an institution that also provides the experience of knowledge through a construction of knowledges and pedagogical and evaluative processes that unfold within it. These new experiences contribute to the development of subjectivity and the lived experiences of each student's capacity for knowledge and possibilities. This article aims to analyze the implications that the achievement of academic learning has on the psychic structuring of the subject and its relationship with the representations of the notion of intelligence held by various actors within the educational community.

Author Biography

  • Natalia Ferrucci, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina

    Natalia Ferrucci holds a Master's degree in Psychoanalysis from the Universidad del Salvador and the Asociación Psicoanalítica Argentina, as well as a Bachelor's degree in Psychology from the Universidad Nacional de Córdoba. She serves as the General Director of an educational institution in the Province of Córdoba, Argentina. Her clinical psychoanalysis practice is focused on childhood, puberty, and adolescence. She is currently completing her Doctorate in Psychology at the Universidad del Salvador. Natalia is a trainee member of the Asociación Psicoanalítica de Córdoba.

References

Aulagnier, P. (1977). La Violencia de la Interpretación. Del Pictograma al Enunciado. Buenos Aires: Amorrortu.

Bleichmar, S. (2009). Inteligencia y Simbolización. Una perspectiva psicoanalítica. Buenos Aires: Paidos.

Bleichmar, S. (2021). Aportes del psicoanálisis para una teoría de la inteligencia. Buenos Aires: Noveduc.

Cantú, G. (2013). El trabajo psíquico en la producción de conocimientos: aproximaciones para una metapsicología de la “inteligencia”. Querencia. Revista de Psicoanálisis, 15, 52-77. Disp. en https://revista.psico.edu.uy/index.php/querencia/article/view/195.

Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad (Vol. 2: El imaginario social y la institución). Barcelona: Tusquets.

Ferrucci, N. (2021). El docente y su función estructurante en el proceso de constitución subjetiva del niño y de la niña: una mirada desde los aportes de Piera Aulagnier. Tesis de Maestría, Universidad del Salvador, Buenos Aires. Disp en https://racimo.usal.edu.ar/8353/

Grunin, J. y A. Wald (2016). Clínica con niños y adolescentes: Imaginación y procesos de simbolización en gráficos y escritura. Controversias en Psicoanálisis de Niños y Adolescentes, 19(1), 21-48. Disp. en https://www.controversiasonline.org.ar/wp-content/uploads/4.GRUN-ESP.pdf.

Gonzalez Rey, F. (2006). Investigación Cualitativa y Subjetividad. Guatemala: Oficina de Derechos Humanos del Arzobispado de Guatemala (ODHAG).

Perrenoud, P. (2008). La Evaluación de los Alumnos. Buenos Aires: Ediciones Colihue.

Piaget, J. (2005). Inteligencia y Afectividad. Buenos Aires: Aique.

Urribarri, R. (2008). Estructuración Psíquica y Subjetivación del Niño de Escolaridad Primaria. El trabajo de la latencia. Buenos Aires: Ediciones Noveduc Educativas.

Vairo, M. C. (2016). Aprendizajes. El lugar de las diferencias en las relaciones pedagógicas [Tesis doctoral, FFYH, Universidad Nacional de Córdoba].

Downloads

Published

2024-08-19

Issue

Section

Articles

How to Cite

The implications of the notion of intelligence in the construction of subjectivity in primary level students. (2024). Erasmus. Revista Para El diálogo Intercultural, 26. https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/734