The implications of the notion of intelligence in the construction of subjectivity in primary level students
Keywords:
Psychoanalysis, Learning, Intelligence, PsychismAbstract
The school represents an unfamiliar environment that initiates the path of exogamy through the development of relationships with other adults and significant peers. It is an institution that also provides the experience of knowledge through a construction of knowledges and pedagogical and evaluative processes that unfold within it. These new experiences contribute to the development of subjectivity and the lived experiences of each student's capacity for knowledge and possibilities. This article aims to analyze the implications that the achievement of academic learning has on the psychic structuring of the subject and its relationship with the representations of the notion of intelligence held by various actors within the educational community.
References
Aulagnier, P. (1977). La Violencia de la Interpretación. Del Pictograma al Enunciado. Buenos Aires: Amorrortu.
Bleichmar, S. (2009). Inteligencia y Simbolización. Una perspectiva psicoanalítica. Buenos Aires: Paidos.
Bleichmar, S. (2021). Aportes del psicoanálisis para una teoría de la inteligencia. Buenos Aires: Noveduc.
Cantú, G. (2013). El trabajo psíquico en la producción de conocimientos: aproximaciones para una metapsicología de la “inteligencia”. Querencia. Revista de Psicoanálisis, 15, 52-77. Disp. en https://revista.psico.edu.uy/index.php/querencia/article/view/195.
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad (Vol. 2: El imaginario social y la institución). Barcelona: Tusquets.
Ferrucci, N. (2021). El docente y su función estructurante en el proceso de constitución subjetiva del niño y de la niña: una mirada desde los aportes de Piera Aulagnier. Tesis de Maestría, Universidad del Salvador, Buenos Aires. Disp en https://racimo.usal.edu.ar/8353/
Grunin, J. y A. Wald (2016). Clínica con niños y adolescentes: Imaginación y procesos de simbolización en gráficos y escritura. Controversias en Psicoanálisis de Niños y Adolescentes, 19(1), 21-48. Disp. en https://www.controversiasonline.org.ar/wp-content/uploads/4.GRUN-ESP.pdf.
Gonzalez Rey, F. (2006). Investigación Cualitativa y Subjetividad. Guatemala: Oficina de Derechos Humanos del Arzobispado de Guatemala (ODHAG).
Perrenoud, P. (2008). La Evaluación de los Alumnos. Buenos Aires: Ediciones Colihue.
Piaget, J. (2005). Inteligencia y Afectividad. Buenos Aires: Aique.
Urribarri, R. (2008). Estructuración Psíquica y Subjetivación del Niño de Escolaridad Primaria. El trabajo de la latencia. Buenos Aires: Ediciones Noveduc Educativas.
Vairo, M. C. (2016). Aprendizajes. El lugar de las diferencias en las relaciones pedagógicas [Tesis doctoral, FFYH, Universidad Nacional de Córdoba].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natalia Ferrucci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.