Integrating digital competencies into the (face-to-face-virtual) teaching-learning process of socio-emotional and moral skills

Progress report of a research project with lecturers in psychology and psychopedagogy

Authors

Keywords:

Digital competence, Face-to-face-virtual teaching-learning, Information and communication technologies, Artificial-intelligence, Higher education

Abstract

TThis contribution is part of the research project (2023-2024) entitled "The incorporation of digital competence modifies the dynamics of the teaching-learning process (face-to-face-virtual) of socioemotional competences and moral competence", which aims to record the effect of information and communication technologies in the teaching-learning process of higher education, in teachers of Psychology and Psychopedagogy, Universidad del Salvador (USAL). UNESCO's "Framework of competences for teachers in information and communication technologies" and the 2030 Agenda are incorporated to the phenomenological-hermeneutic foundation, the pedagogical-didactic and current psycho-pedagogical theories mediated by these technologies. The study has an exploratory, descriptive-interpretative character of phenomenological-hermeneutic design. The instrument used is a structured interview, administered to teachers involved in a pilot test implemented in May-June 2023 on "The application of information and communication technologies, the benefits and risks of artificial intelligence in higher education and the professional praxis of psychologists and psychopedagogues".

Author Biographies

  • Susana Otero, Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina

    Graduate in Philosophy from the National University of Córdoba. Scholarship holder from CONICET and the German Academic Exchange Service (DAAD). Doctor in Philosophy from the National University of Tucumán. Professor of Philosophy at intermediate and higher levels at the University of Salvador.

    Speaker at numerous national and international philosophy conferences. Author of numerous articles on topics of her specialty published in academic media.

    Published in Editorial Académica Española, Otero, S, Moreno J. E et al (2017). Teaching-learning method for the formation of moral competencies. Methodological proposal for teachers of the secondary educational level and teachers of higher university education.

    Published in Editorial ICALA, Otero, S. (2022). Edmund Husserl: the phenomenological analysis of memory. Digital book. https://icala.org.ar/Libros

    Professor Emerita of the University of Salvador

    Director of several Research Projects, at the Research Institute of the Faculty of Psychology and Psychopedagogy from 2012 to date.

  • María Elisa Crowe, Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina

    María Elisa Crowe es Licenciada y Doctora en Filosofía por la Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina. Actualmente es Profesora Emérita en Grado y Postgrado, e investigadora principal (USAL). Ha participado en calidad de expositora numerosas jornadas nacionales e internacionales de filosofía organizadas, entre otros, por la Universidad Nacional de Córdoba, la Universidad de Buenos Aires, la Fundación ICALA, la Academia Nacional de Ciencias y el Centro de Estudios Filosóficos en Buenos Aires. Es autora de numerosos artículos sobre temas de su especialidad publicados, en medios académicos.

  • Agustín Sartuqui, Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina

    Agustín Daniel Sartuqui es  Licenciado en Psicología por la Universidad del Salvador (USAL), Buenos Aires, Argentina. Posee experiencia como docente en la Cátedra de Deontología (carrera de grado de la Lic. en Psicología) e Investigación (Investigador Adjunto, Facultad de Psicología y Psicopedagogía, Universidad del Salvador, Argentina). Su recorrido profesional en el campo de la Investigación se centra en el estudio de la Personalidad, el Consumo Compulsivo Excesivo de Alcohol, la Inteligencia Emocional y la Competencia Moral, en el ámbito de la Psicología (Intra e Interpersonal), el Psicoanálisis, la Educación (Nivel Medio y Universitario) y la Salud Mental. Ha participado en Simposios y Congresos Nacionales e Internacionales. Asimismo, ha participado en publicaciones individuales y en colaboración en revistas y libros académicos a nivel Nacional e Internacional.

  • Paula Elena Martinoia, Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina

    Paula Elena Martinoia es Licenciada en Psicología por la Universidad de Belgrano, Buenos Aires, Argentina. Es Especialista en Psicodrama USAL, Especialista en diseño de enseñanzas con tecnología nivel superior UBA (2021). Docente de psicodrama en posgrado UBA desde 2004. Docente en la carrera de psicología a cargo de la materia Teoría y Técnicas de Grupo, en ISALUD, desde 2019. Docente a cargo en Facultad de Psicología y Psicopedagogía USAL:” Psicología de la Interacción social y pequeños grupos” y “Deontología” desde 2018. 

References

Cobo Romaní, J. C. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer: Revista de estudios de comunicación, 14(27), 295-318. Disp. en https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/2636/2184 .

Díaz-Bravo L., U. Torruco-García, M. Martínez-Hernández y M. Varela-Ruíz. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico Investigación en Educación Médica, 2 (7), 162-167. UNAM. México: Elsevier.

Fuertes, M. T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. REDU, 9(3), 237-258. https://doi.org/10.4995/redu.2011.11228

Otero, S., M. E. Crowe, M. B. Rausch, E. J. Moreno, J. Perrotta y S. A. Resett (2017). La formulación del método de enseñanza-aprendizaje para la formación de competencias morales y sociales. Erasmus. Revista para el diálogo intercultural, 19(2), 5-34. Disp. en https://icala.org.ar/erasmus/Archivo/2017/2017-2/Erasmus-19-2-2017-completo.pdf.

Otero, S., E. Crowe y A. Sartuqui (2021). Método de enseñanza-aprendizaje de las competencias socioemocionales y morales, en el entorno virtual. Uso de las TIC en educación superior. Revista Qualitas, 22(22), 90-114. Disp. en https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/110.

UNESCO (2019). Marco de competencias docentes en materia de TIC. Paris: UNESCO. Disp. en https://unesdoc.unesco.org/search/1db4f600-3037-4cf1-ab36-8f32a1e13c33.

UNESCO (2022). Recomendación sobre la ética de la IA. París: UNESCO. Disp. en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa.

Downloads

Published

2024-03-25

Issue

Section

Special contributions

How to Cite

Integrating digital competencies into the (face-to-face-virtual) teaching-learning process of socio-emotional and moral skills: Progress report of a research project with lecturers in psychology and psychopedagogy. (2024). Erasmus. Revista Para El diálogo Intercultural, 26. https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/747