Record of the use or non-use of ICT and AI in higher education and in professional practice (of psychologists and psychopedagogues)
Discussion of the results and final conclusions of the research (2023-2024)
Keywords:
Digital competence, Teaching-learning process, Use of ICT-AI, Higher-education, Professional practiceAbstract
The project in its two stages (2023-2024) preserves the theoretical framework and the exploratory, descriptive-interpretive, comparative method of phenomenological-hermeneutical design. In 2024, the comparison has been made both between teachers and students who have used ICT in the teaching-learning process, and between teachers and students who have not used them. From this comparison, the appreciation of AI in higher education and in professional praxis (of psychologists and psychopedagogues) has continued. The discussion of the results and final conclusions of the project is presented, on the one hand, the comparison of the analysis of teachers-students who used ICT and teachers-students who did not use ICT in the teaching-learning process; and, on the other, the appreciations of AI in higher education and in professional praxis (of psychologists and psychopedagogues).
References
Benanti, P. (2023). Perfiles éticos para las inteligencias artificiales. Conferencia en el Foro Construyendo el Futuro de la Inteligencia Artificial. Ciudad de México, Universidad Iberoamericana, 29 al 31/08/23. Disponible en https://ibero.mx/prensa/la-inteligencia-artificial-es-nuestro-co-piloto-paolo-benanti.
Giannini, S. (2023). La IAG y el futuro de la educación. París: UNESCO.
Heidegger, M. (1985). Serenidad. Revista Cuadernos de Filosofía, 7, 7-21. Disponible en https://repositorio.unphu.edu.do/handle/123456789/522.
Luckin, R. (2018). Machine learning and human intelligence: the future of education for the 21st century. Londres: UCL Institute of Education Press.
Olaz, A. (2023). Observación participante. El invisible arte de investigar. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Otero, S., M. E. Crowe, A. D. Sartuqui y P. Martinoia (2024a). Incorporación de la competencia digital al proceso de enseñanza-aprendizaje (presencial-virtual) de las habilidades socioemocionales y morales. Informe de avance de un proyecto de investigación con docentes de Psicología y Psicopedagogía”. Erasmus. Revista para el diálogo Intercultural, 26. Disponible en https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/747/.
Otero, S., M. E. Crowe, A. D. Sartuqui y P. Martinoia (2024b). Responsabilidad en el uso de la IA en educación superior y praxis profesional del psicólogo. En D. J. Michelini, N. Osorio y S. Avalle Montes (Eds.) (2024), Responsabilidad, Solidaridad y Convivencia Democrática (págs. 182-188). Río Cuarto: Ediciones del ICALA. Disponible en https://www.icala.org.ar/publicaciones/Libros-EdICALA/ACTAS-Jornadas%20ICALA%202024.pdf.
Winnicott, D. W. (1967). Objetos y fenómenos transicionales: Un estudio sobre la primera posesión no Yo. Revista de psicoanálisis, 24(4), 817-837.
Olaz, A. (2023). Observación participante. El invisible arte de investigar. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Otero, S., Crowe, M. E., Sartuqui, A. D. & Martinoia, P. (2024a). “Incorporación de la competencia digital al proceso de enseñanza-aprendizaje (presencial-virtual) de las habilidades socioemocionales y morales. Informe de avance de un proyecto de investigación con docentes de Psicología y Psicopedagogía”. Erasmus. Revista para el diálogo Intercultural, 26. Río Cuarto. Córdoba: Ediciones ICALA. https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/747/
Otero, S., Crowe, M. E., Sartuqui, A. D. & Martinoia, P. (2024b). Responsabilidad en el uso de la IA en educación superior y praxis profesional del psicólogo. En Dorando J. Michelini, Néstor Osorio, Sofía Avalle Montes (Eds.) (2024). Responsabilidad, Solidaridad y Convivencia Democrática, Río cuarto, Córdoba: Ediciones del ICALA ISBN 978-987-1318-53-7 https://www.icala.org.ar/publicaciones/Libros-EdICALA/ACTAS-Jornadas%20ICALA%202024.pdf
Winnicott, D. W. (1967). Objetos y fenómenos transicionales: Un estudio sobre la primera posesión no Yo. Revista de psicoanálisis, 24 (4), 817-837.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Susana Otero, María Elisa Crowe, Agustín Sartuqui, Paula Martinoia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.