Record of the use or non-use of ICT and AI in higher education and in professional practice (of psychologists and psychopedagogues)

Discussion of the results and final conclusions of the research (2023-2024)

Authors

Keywords:

Digital competence, Teaching-learning process, Use of ICT-AI, Higher-education, Professional practice

Abstract

The project in its two stages (2023-2024) preserves the theoretical framework and the exploratory, descriptive-interpretive, comparative method of phenomenological-hermeneutical design. In 2024, the comparison has been made both between teachers and students who have used ICT in the teaching-learning process, and between teachers and students who have not used them. From this comparison, the appreciation of AI in higher education and in professional praxis (of psychologists and psychopedagogues) has continued. The discussion of the results and final conclusions of the project is presented, on the one hand, the comparison of the analysis of teachers-students who used ICT and teachers-students who did not use ICT in the teaching-learning process; and, on the other, the appreciations of AI in higher education and in professional praxis (of psychologists and psychopedagogues).

Author Biographies

  • Susana Otero, Universidad del Salvador (USAL), Buenos Aires, Argentina

    Graduate in Philosophy from the National University of Córdoba. Scholarship holder from CONICET and the German Academic Exchange Service (DAAD). Doctor in Philosophy from the National University of Tucumán. Professor of Philosophy at intermediate and higher levels at the University of Salvador.

    Speaker at numerous national and international philosophy conferences. Author of numerous articles on topics of her specialty published in academic media.

    Published in Editorial Académica Española, Otero, S, Moreno J. E et al (2017). Teaching-learning method for the formation of moral competencies. Methodological proposal for teachers of the secondary educational level and teachers of higher university education.

    Published in Editorial ICALA, Otero, S. (2022). Edmund Husserl: the phenomenological analysis of memory. Digital book. https://icala.org.ar/Libros

    Professor Emerita of the University of Salvador

    Director of several Research Projects, at the Research Institute of the Faculty of Psychology and Psychopedagogy from 2012 to date.

  • María Elisa Crowe, Universidad del Salvador (USAL), Buenos Aires, Argentina

    María Elisa Crowe es Licenciada y Doctora en Filosofía por la Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina. Actualmente es Profesora Emérita en Grado y Postgrado, e investigadora principal (USAL). Ha participado en calidad de expositora numerosas jornadas nacionales e internacionales de filosofía organizadas, entre otros, por la Universidad Nacional de Buenos Aires, la Fundación ICALA. Es autora de numerosos artículos sobre temas de su especialidad publicados, en medios académicos.

  • Agustín Daniel Sartuqui, Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina

    Agustín Daniel Sartuqui es Licenciado en Psicología por la Universidad del Salvador (USAL), Buenos Aires, Argentina. Posee experiencia como docente en la Cátedra de Deontología (carrera de grado de la Lic. en Psicología) e Investigación (Investigador Adjunto, Facultad de Psicología y Psicopedagogía, Universidad del Salvador, Argentina). Su recorrido profesional en el campo de a Investigación se centra en el estudio de la Personalidad, el Consumo Compulsivo Excesivo de Alcohol, la Inteligencia Emocional y la Competencia Moral, en el ámbito de la Psicología (Intra e Interpersonal), el Psicoanálisis, la Educación (Nivel Medio y Universitario) y la Salud Mental. Ha participado en Simposios y Congresos Nacionales e Internacionales. Asimismo, ha participado en publicaciones individuales y en colaboración en revistas y libros académicos a nivel nacional e internacional.

  • Paula Martinoia, Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina

    PPaula Elena Martinoia es Licenciada en Psicología por la Universidad de Belgrano, Buenos Aires, Argentina. Es Especialista en Psicodrama USAL, Especialista en diseño de enseñanzas con tecnología nivel superior UBA (2021). Docente de psicodrama en posgrado UBA desde 2004. Docente en la carrera de psicología a cargo de la materia Teoría y Técnicas de Grupo, en ISALUD, desde 2019. Docente a cargo en Facultad de Psicología y Psicopedagogía USAL:” Psicología de la nteracción social y pequeños grupos” y “Deontología” desde 2018.

     

References

Benanti, P. (2023). Perfiles éticos para las inteligencias artificiales. Conferencia en el Foro Construyendo el Futuro de la Inteligencia Artificial. Ciudad de México, Universidad Iberoamericana, 29 al 31/08/23. Disponible en https://ibero.mx/prensa/la-inteligencia-artificial-es-nuestro-co-piloto-paolo-benanti.

Giannini, S. (2023). La IAG y el futuro de la educación. París: UNESCO.

Heidegger, M. (1985). Serenidad. Revista Cuadernos de Filosofía, 7, 7-21. Disponible en https://repositorio.unphu.edu.do/handle/123456789/522.

Luckin, R. (2018). Machine learning and human intelligence: the future of education for the 21st century. Londres: UCL Institute of Education Press.

Olaz, A. (2023). Observación participante. El invisible arte de investigar. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Otero, S., M. E. Crowe, A. D. Sartuqui y P. Martinoia (2024a). Incorporación de la competencia digital al proceso de enseñanza-aprendizaje (presencial-virtual) de las habilidades socioemocionales y morales. Informe de avance de un proyecto de investigación con docentes de Psicología y Psicopedagogía”. Erasmus. Revista para el diálogo Intercultural, 26. Disponible en https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/747/.

Otero, S., M. E. Crowe, A. D. Sartuqui y P. Martinoia (2024b). Responsabilidad en el uso de la IA en educación superior y praxis profesional del psicólogo. En D. J. Michelini, N. Osorio y S. Avalle Montes (Eds.) (2024), Responsabilidad, Solidaridad y Convivencia Democrática (págs. 182-188). Río Cuarto: Ediciones del ICALA. Disponible en https://www.icala.org.ar/publicaciones/Libros-EdICALA/ACTAS-Jornadas%20ICALA%202024.pdf.

Winnicott, D. W. (1967). Objetos y fenómenos transicionales: Un estudio sobre la primera posesión no Yo. Revista de psicoanálisis, 24(4), 817-837.

Olaz, A. (2023). Observación participante. El invisible arte de investigar. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Otero, S., Crowe, M. E., Sartuqui, A. D. & Martinoia, P. (2024a). “Incorporación de la competencia digital al proceso de enseñanza-aprendizaje (presencial-virtual) de las habilidades socioemocionales y morales. Informe de avance de un proyecto de investigación con docentes de Psicología y Psicopedagogía”. Erasmus. Revista para el diálogo Intercultural, 26. Río Cuarto. Córdoba: Ediciones ICALA. https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/747/

Otero, S., Crowe, M. E., Sartuqui, A. D. & Martinoia, P. (2024b). Responsabilidad en el uso de la IA en educación superior y praxis profesional del psicólogo. En Dorando J. Michelini, Néstor Osorio, Sofía Avalle Montes (Eds.) (2024). Responsabilidad, Solidaridad y Convivencia Democrática, Río cuarto, Córdoba: Ediciones del ICALA ISBN 978-987-1318-53-7 https://www.icala.org.ar/publicaciones/Libros-EdICALA/ACTAS-Jornadas%20ICALA%202024.pdf

Winnicott, D. W. (1967). Objetos y fenómenos transicionales: Un estudio sobre la primera posesión no Yo. Revista de psicoanálisis, 24 (4), 817-837.

Downloads

Published

2025-05-23

Issue

Section

Special contributions

How to Cite

Record of the use or non-use of ICT and AI in higher education and in professional practice (of psychologists and psychopedagogues): Discussion of the results and final conclusions of the research (2023-2024). (2025). Erasmus. Revista Para El diálogo Intercultural, 27. https://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/783