Politics and Religion in Habermas. Critical Reflections from the Theory of Discourse

Authors

  • Santiago Prono Universidad Nacional del Litoral – CONICET

Keywords:

Discurso, Religión, Postsecularismo, Democracia deliberativa, Habermas, Discourse, Religion, Postsecularism, Deliberative Democracy

Abstract

In this work is analyzed, from a critic point of view, the position of Habermas around his current recognition of the possible contributions of religions to the rule of law. It argues that such position does not involve contradiction with the presupposition of deliberative democracy, or affect the epistemic quality of their decision process. But precisely because of this reason, the thesis to defend holds that, in view of the demanding requirements that the philosopher establishes for the participation of the religious citizens in the political area, such a recognition actually does not turn out to be so significant as the philosopher presents it, since it establishes as condition to the possible contributions of such citizens, that they accept the normative implications of the argumentative discourse, which assure the cognitive value of the decision–making process of the deliberative politics. The result of consider these requirements, is that the contributions to politics based on faith are only admissible if they are not presented as such.

Author Biography

  • Santiago Prono, Universidad Nacional del Litoral – CONICET
    Doctor en Filosofía (UBA); docente-investigador de la Universidad Nacional del Litoral e investigador del CONICET. Sus principales líneas de investigación son la teoría ética, jurídica y política contemporáneas, fundamentalmente, desde el punto de vista de la teoría del discurso de J. Habermas y K.-O. Apel.

References

Adams, N. 2006. Habermas and Theology. Cambridge: Cambridge University Press.

Aguirre, J. 2012. Jürgen Habermas y la religión en la esfera pública. Ideas y valores. LXI (148): 57-78.

Alexy, R. 2004 [1992]. El concepto y la validez del derecho. Barcelona: Gedisa.

Apel, K.-O. 1994. Semiótica filosófica. Buenos Aires: Almagesto.

Apel, K.-O. 1998. Auseinandersetzungen in Erprobung des transzendentalpragmatischen Ansatzes. Frankfurt: Suhrkamp.

Arias, R. y González, F. 2006. Búsqueda de la paz y defensa del ‘orden cristiano’: el episcopado ante los grandes debates de Colombia 1998-2005. En Buitrago, F., editor. En la encrucijada: Colombia en el Siglo XXI. Bogotá: Norma.

Bader, V. 2012. Postsecularism, or Liberal-Democratic Constitutionalism? Erasmus Law Review, 1 (5): 6-26.

Benhaib, S. 2012. The return of political theology: The scarf affair in comparative constitutional perspective in France, Germany and Turkey. Philosophy & Social Criticism. 36: 451-471.

Böhler, D. 1984. Funkkolleg. Studientexte 3: Praktische Philosophie/Ethik. Weinheim und Basel.

Böhler, D. 1985. Rekonstruktive Pragmatik, Von der Bewußtseinsphilosophie zur Kommunikationsreflexion: Neubegründung der praktischen Wissenschaften und Philosophie. Frankfurt: Suhrkamp.

Boston, R. 2003. Why the Religious Right Is Wrong About Separation of Church and State. New York: Prometheus Books.

Bowman, J. 2012. Why cosmoipolitanism in a post-secular age? Taylor and Habermas on European vs American exceptionalism. Philosophy & Social Criticism. 38: 127-147.

Casanova, J. 2013. Exploring the Postsecular: Three Meaning of “Secular” and Their Possible Transcendence. En Calhoun, C., Mendieta, E., VanAntwerpen, J., editores. Habermas and Religion. Cambridge-Malden: Polity Press. 27-48.

Chaplin, J. 2012. Law, Religion and Public Reasoning. Oxford Journal of Law and Religion. 1 2: 319-337.

Damiani, A. 2009. Handlungswissen. Eine transzendentale Erkennung nach der pragmatischen Wende. Freiburg/München: Verlag Karl Alber.

Damiani, A. 2011. Acción y racionalidad en la filosofía trascendental: del giro copernicano al giro lingüístico-pragmático. En Michelini, D., Neumann Soto, H., De Miguel, R. editores. Ética del discurso desafíos de la interculturalidad y la religión en un mundo global. Río Cuarto: Ediciones del ICALA. 31-39.

De Zan, J. 2001. La desestructuración del campo disciplinario de la filosofía. En Michelini D. editores. Saber, poder, creer. Homenaje a Carlos Pérez Zavala. Río Cuarto: Ediciones del ICALA. 32-37.

De Zan, J. 2013. La vieja y la nueva política. Libertad, poder y discurso, Buenos Aires: UNSAM Editorial.

Estrada, Juan Antonio 2004. Por una ética sin teología. Habermas como filósofo de la religión, Madrid: Trotta.

González, F. 1997. Poderes enfrentados, Iglesia y Estado en Colombia. Bogotá: Cinep.

Gutmann, A. 2008 [2003]. La identidad en democracia. Buenos Aires: Katz

Habermas, Jürgen. 1971. Theorie und Praxis. Frankfurt, Suhrkamp.

Habermas, Jürgen. 1997a [1972]. Teorías de la verdad. En Habermas, J. Teoría de la acción comunicativa. Complementos y estudios previos. Madrid: Cátedra. 113-158.

Habermas, Jürgen. 1997b [1976] ¿Qué significa pragmática universal? En Habermas, J. Teoría de la acción comunicativa. Complementos y estudios previos. 299-368.

Habermas, Jürgen. 1995 [1981]. Theorie des kommunikativen Handelns. Bd. 1: Handlungsrationalität und gesellschaftliche Rationalisierung. Frankfurt: Suhrkamp.

Habermas, Jürgen. 1983, Diskursethik – Notizen zu einem Begründungsprogramm. En Moralbewusstsein und kommunikatives Handeln. Frankfurt: Suhrkamp.

Habermas, Jürgen. 1990. Pensamiento postmetafísico. Madrid: Taurus.

Habermas, Jürgen. 2009a [1991]. Vom pragmatischen, ethischen und moralischen Gebrauch der praktischen Vernunft. En Habermas, J., Philosophische Texte Bd. 3: Diskursethik. Frankfurt: Suhrkamp. 360-381.

Habermas, Jürgen. 1994. Faktizität und Geltung. Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats. Frankfurt: Suhrkamp.

Habermas, Jürgen. 2007 [1999]. Verdad y justificación. Madrid. Trotta.

Habermas, Jürgen. 1999. La inclusión del otro. Barcelona: Paidós.

Habermas, Jürgen. 2009b [2001]. Der demokratische Rechtstaat. Eine paradoxe Verbindung widersprüchlicher Prinzipien?. En Habermas, J., Philosophische Texte Bd. 4: Politische Theorie. Frankfurt: Suhrkamp. 154-175.

Habermas, Jürgen. 2005 2006a. Entre naturalismo y religión,. Barcelona: Paidós. por la que se cita.

Habermas, Jürgen. 2006b. Religion in the Public Sphere. European Journal of Philosophy. 14 (1): 1-25.

Habermas, Jürgen. 2009c [2008]. Hat die Demokratie noch eine epistemische Dimension? Empirische Forschung und normative Theorie. En Habermas, J., Philosophische Texte Bd. 4: Politische Theorie. 87-139.

Habermas, Jürgen, 2008. Ein Bewußtsein von dem, was fehlt. En Reder, M. y Schmidt, J. editores. Ein Bewußtsein von dem, was fehlt. Frankfurt: Suhrkamp. 26-36.

Habermas, Jürgen, 2012. Nachmetaphysisches Denken II. Aufsätze und Repliken. Berlin: Suhrkamp.

Habermas, Jürgen, 2013. Reply to my Critics. En Calhoun, C., Mendieta, E., VanAntwerpen, J. editores. Habermas and Religion cit. 347-390.

Hertzberg, B. 2013. Comprehensive Deliberation: Democratic Reasoning Across Religious Difference. En APSA 2013 Annual Meeting Paper. American Political Science Association 2013 Annual Meeting. Recuperado de http://ssrn.com/abstract=2301646. Accedido el 30 de junio de 2014.

Junker-Kenny, M. 2011. Habermas and Theology, New York-Londres: T & Clark.

Kant, I. 1963 [1798]. El conflicto de las facultades. Buenos Aires: Losada.

Kramnick, I. y Moore, L. 2005. The Godless Constitution: A Moral Defense of the Secular State. New York: W.W. Norton & Company N.C.

Kuhlmann,W. 1992. Sprachphilosophie. Hermeneutik. Ethik. Studien zum Transzendentalpragmatik. Würzburg: Königshausen & Neumann.

Kuhlmann, W. 2007. Beiträge zur Diskursethik. Studien zur Transzendentalpragmatik. Würzburg: Königshausen & Neumann

Küng, H. 1997. Una ética mundial para la economía y la política. Madrid: Trotta.

Küng, H. 2006. Proyecto de una ética mundial. Madrid: Trotta.

Küng, H., Kuschel, K.-J. editores. 2006. Ciencia y ética mundial. Madrid: Trotta.

Lafont, C. 2013. Religious Pluralism in a Deliberative Democracy. En Requejo, F, Ungureanu, C. editores. Secular or Post-Secular Democracy in Europe? The Challenge of Religious Pluralism in the 21 st. Century. Londres: Routledge. 46-60.

López de Lizaga, J. 2011. Verdades religiosas, política laica: Habermas sobre la religión en la esfera pública. En Franzé, J., Franzé, J., Política y verdad. Madrid: Plaza y Valdés. 175-208, recuperado: http://www.academia.edu/2925165/Verdades_religiosas_politica_laica_Habermas_sobre_la_religion_en_la_esfera_publica.

Lynn, B. 2007. Piety & Politics. The right-wing assault on religious freedom. New York: Random House. 143 ss.

Maliandi, R. 2006. Ética: dilemas y convergencias. Buenos Aires: Biblos.

Mardones, J.M. 1998. El discurso filosófico de la modernidad. Habermas y la religión. Barcelona: Anthropos.

Mautner, M. 2013. Religion and Politics: Rawls and Habermas on Deliberation and Justification. 1-39 recuperado de http://law.bepress.com/cgi/viewcontent.cgi?article=1175&context=taulwps. Accedido el 5 de noviembre de 2014.

McCrudden, Ch. 2012. Legal and Roman Catholic Conceptions of Human Rights: Convergence, Divergence and Dialogue? En Oxford Journal of Law and Religion. 1 (1, abril de 2012): 81-107.

McGraw, B. 2010. Faith in Politics. Religion and Liberal Democracy. Cambridge: Cambridge University Press.

Nino, C. S. 1997. La constitución de la democracia deliberativa. Barcelona: Gedisa.

Piñeiro, E. 2010. La participación de la iglesia y los católicos en la historia de la patria: 1810-1940. Conferencia dictada en la Jornada de Agentes de Pastoral, Argentina, 10 de abril de 2010. Disponible en http://www.obispado-si.org.ar/asambleas/participacion_iglesia.pdf, consultado el 7 de julio de 2014.

Pizzi, J. 2001. Habermas y la religión. Algunas consideraciones. Recerca. Revista de pensament i anàlisi, 1: 56-68.

Prono, S. 2011. Moral, política y derecho. Un análisis del problema del control judicial desde el concepto de racionalidad discursiva de Habermas y Apel. Revista Telemática de Filosofía del Derecho. 14 (2011): 191-214.

Prono, S. 2012. Estado de derecho y democracia. Acerca de la justificación del control judicial de constitucionalidad en la teoría del discurso de Habermas. Revista de derecho (Barranquilla , Colombia) (38, julio-diciembre): 36-59.

Reigadas, C. 2011. Modernidad, secularización y religión en el pensamiento actual de Habermas. En Michelini, D., Neumann Soto, H., De Miguel, R. editores. 2011. Ética del discurso. Desafíos de la interculturalidad y la religión en un mundo global. Río Cuarto: del ICALA. 279-293

Tocqueville, A. 1992. La democracia en América 1835, 1840. México: FCE.

Ungureanu, C. 2013. Razón pública, religión y traducción: prospectivas y límites del postsecularismo de Habermas. Revista española de ciencia política (32, Julio): 183-201.

Walhof, D. 2013. Habermas, same-sex marriage and the problem of religion in public life. En Philosophy and Social Criticism. 3 (39): 225-242.

Weithman, P. 2002. Religion and the Obligations of Citizenship. New York: Cambridge University Press.

West, C. 2011. Prophetic religion and the future of capitalist civilization. En Mendieta, E., VanAntwerpen, J. editores. The power of religion in the public sphere. Columbia: Columbia University Press. 92-100.

Velasco, J. C. 2013. Habermas. El uso público de la razón. Madrid: Alianza.

Wolterstorff, N. 1997. Why we should reject what Liberalism Tell us about Speaking and Acting in Public for Religion Reasons. En Religions and Contemporary Liberalism, Weithman, P., editor. Notre Dame: University of Notre Dame.

Zurn, Ch. 2007. Deliberative Democracy and the Institutions of Judicial Review. Cambridge: Cambridge University Press.

Downloads

Published

2016-03-14

How to Cite

Politics and Religion in Habermas. Critical Reflections from the Theory of Discourse. (2016). Estudios De Filosofía Práctica E Historia De Las Ideas, 18, 1-17. http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/estudios/article/view/137