Bringing back the exiled who never left. Habermas as a conflictivist?

Authors

  • Julián González CONICET – CEA/UNC

Keywords:

Democracia deliberativa, Consenso político, Antagonismo político, Pragmática universal / Deliberative Democracy, Political Consensus, Political Antagonism, Universal Pragmatics.

Abstract

Chantal Mouffe has strongly criticized the Jürgen Habermas’ deliberative proposal for what she asserts is the negation of political conflict. In this paper we reconsider this objection by rebuilding this critique through four different dimensions which consider the possibilities of comprehension and acceptation of antagonism. Thus, in opposition to what Mouffe supports, we assert that even though his deliberative model emphasizes the consensual dimension of the communicative practice, conflict lays on the basis of the Habermas’ theoretical structure as a necessary and unavoidable concept.

Author Biography

  • Julián González, CONICET – CEA/UNC
    Licenciado en Ciencia Política por la Universidad Nacional de Río Cuarto. Doctorando en Ciencia Política del Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba. Miembro de la Fundación ICALA. Becario Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Su área de investigación es el campo de las teorías de la democracia contemporáneas, específicamente la teoría de la democracia deliberativa y el pluralismo agonístico.

References

Apel, Karl Otto. 2004. Apel versus Habermas. Elementos para un debate. Granada: Comares.

Brady, John. 2004. No Contest? Assessing the agonistic critiques of Jürgen Habermas’s theory of the public sphere. En Philosophy & Social Criticism. 30 (3): 331–354.

Flores D’Arcais, Paolo. 2008. Once tesis contra Habermas. En Claves de Razón Práctica (179): 56–60.

Erman, Eva. 2009. What is wrong with agonistic pluralism? Reflections on conflict in democratic theory. En Philosophy & Social Criticism 35 (9): 1039–1062.

Fung, Archon. 2005. Deliberation before the Revolution. Toward an Ethics of Deliberative Democracy in an Unjust World. En Political Theory 33 ( 2): 397–419.

Gürsözlü, Fuat. 2009. Debate: Agonism and Deliberation–Recognizing the Difference. En The Journal of Political Philosophy 17 ( 3): 356–368.

Habermas, Jürgen. 1985. Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Península.

Habermas, Jürgen. 1990. Pensamiento postmetafísico. Madrid: Taurus.

Habermas, Jürgen. 1991. La necesidad de revisión de la izquierda. Madrid: Tecnos.

Habermas, Jürgen. 1997. Teoría de la acción comunicativa. Complementos y estudios previos. Madrid: Cátedra.

Habermas, Jürgen. 1998. Facticidad y validez. Sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Madrid: Trotta.

Habermas, Jürgen. 1999a. Teoría de la acción comunicativa, Tomo I. Racionalidad de la acción y racionalidad social. Madrid: Taurus.

Habermas, Jürgen. 1999b. La inclusión del otro. Estudios de teoría política. Barcelona: Paidós.

Habermas, Jürgen. 1999c. Problemas de legitimación en el capitalismo tardío. Madrid: Cátedra.

Habermas, Jürgen. 2001. The Liberating Power of Symbols. Philosophical Essays. Cambridge: The MIT Press.

Habermas, Jürgen. 2006. Entre naturalismo y religión. Barcelona: Paidós.

Habermas, Jürgen. 2008. La voz pública de la religión. Respuesta a las tesis de Paolo Flores D’Arcais. En Claves de Razón Práctica (180): 4–6.

Hiller, Jean. 2003. Agon’nizing Over Consensus: Why Habermasian Ideals cannot be ‘Real’. En Planning Theory 2 (1): 37–59.

Jezierska, Katarzyna. 2011. Radical democracy redux. Politics and subjectivity beyond Habermas and Mouffe. Örebro, Suecia: Örebro University

Knops, Andrew. 2007. Debate: Agonism as Deliberation – On Mouffe’s Theory of Democracy. En The Journal of Political Philosophy 15 (1): 115–126.

Laclau, Ernesto y Chantal Mouffe. 1987. Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Madrid: Siglo XXI.

López de Lizaga, José Luis. 2011. Verdades religiosas, política laica: Habermas sobre la religión en la esfera pública. Franzé, Javier y Abellán, Joaquín (eds.). Política y verdad. Madrid: Plaza y Valdez, 175–208.

Marchart, Olivert. 2009. El pensamiento político posfundacional. La diferencia política en Nancy, Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: FCE.

Martí, J. Luis. 2006. La república deliberativa. Una teoría de la democracia. Barcelona: Marcial Pons.

McCarthy, Thomas. 1992. La teoría crítica de Jürgen Habermas. Madrid: Tecnos.

Michelini, Dorando. 1998. La razón en juego. Río Cuarto: ICALA.

Mouffe, Chantal. 2003. La paradoja democrática. Barcelona: Gedisa.

Mouffe, Chantal. 2007. En torno a lo político. Buenos Aires: FCE.

Mouffe, Chantal. 2011. La política democrática en la época postpolítica. En Debates y combates 1 (1): 75–88.

Norval, Aletta. 2007. Aversive Democracy. Inheritance and Originality in the Democratic Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.

Purcell, Mark. 2009. Resisting Neoliberalization: Communicative Planning or Counter–Hegemonic Movements?. En Planning Theory 8 (2): 140–165.

Rinesi, Eduardo. 2005. Política y tragedia. Hamlet, entre Hobbes y Maquiavelo. Buenos Aires: Colihue.

Shaap, Andrew. 2006. Agonism in divided societies. En Philosophy & Social Criticism 32 (2): 255–277.

Thomassen, Lasse. 2007. Within the Limits of Deliberative Reason Alone. Habermas, Civil Disobedience and Constitutional Democracy. En European Journal of Political Theory 6: 200–218.

Trucco, Onelio. 2010. Soberania popular e razão politica. Um confronto entre Habermas, Rawls e Taylor. Villa María: Eduvim.

Velasco, Juan Carlos. 2013. Habermas. El uso público de la razón. Madrid: Alianza.

Waldron, Jeremy. 1999. Law and Disagreement. Oxford: Clarendon Press.

Wellmer, Albrecht. 1994. Sobre razón, emancipación y utopía. Acerca de la fundamentación teórico–comunicacional de una teoría crítica de la sociedad. En Id. Ética y diálogo. Elementos del juicio moral en Kant y en la ética del discurso. Barcelona: Anthropos.

Downloads

Published

2016-05-31

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Bringing back the exiled who never left. Habermas as a conflictivist?. (2016). Estudios De Filosofía Práctica E Historia De Las Ideas, 16(2), 31-43. http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/estudios/article/view/71