Reflections on the Re–statement of Sense the University

Authors

  • Jorge Brower Universidad de Santiago de Chile

Keywords:

Universidad, Sentido, Cuestionamiento, Incondicionalidad, University, Sense, Questioning, Unconditional

Abstract

From our perspective, in the context of contemporary society, the institution of higher education called university has lost its fundamental sense. This paper presents a theoretical reflection that attempts to reassert its essential meaning constituted by critical questioning without constraints on the production of knowledge, beyond the different pressures to which is filed within a consumer society oriented material productivity in the short term.

Author Biography

  • Jorge Brower, Universidad de Santiago de Chile
    Es Profesor de Estado con mención en Castellano; Licenciado en Educación con Mención en Castellano; Magíster Artium con mención en Literatura. Facultad de Humanidades. Universidad de Santiago de Chile. Doctor en Estudios Americanos con mención Pensamiento y Cultura, Facultad de Humanidades, Instituto de Estudios Avanzados (IDEA), Universidad de Santiago de Chile.

References

Barnes, Tina et al. 2002. Effective University–industry Interaction: A Multi–Case Evaluation of Collaborative R&D Projects. European management Journal, 20 (3): 272–285.

Baudrillard, Jean. 1978. Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairós.

Bauman, Zygmunt. 2006. Modernidad Líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bower, D. J. 1993. Successful Joint Ventures in Science Parks. Long Range Plan, 26 (6): 114–120.

Derrida, Jacques. 1989. Las Pupilas de la Universidad. Suplementos Anthropos (Barcelona) 13.

Derrida, Jacques. 2010. Universidad sin condición. Madrid: Trotta.

Durkheim, Émile. 1998. Educación y Pedagogía. Buenos Aires: Losada.

Heidegger, Martin. 1996. La autoafirmación de la universidad alemana. España: Tecnos.

Hesin. 1999. Proyecto “Higher Education Support for Industry in the North” y “Universities for the North East”. http:/www.unis4ne.ac.uk (20/4/2013).

Hidalgo, Juan Carlos. 1996. Financing Higher Education. La Habana: CRESALC, UNESCO.

Kant, Immanuel. 1998. El conflicto entre la Facultad de Filosofía y la de Teología. México: Universidad Autónoma “Benito Juárez” de Oaxaca.

Lipovetsky, Gilles. 1990. El imperio de lo efímero. Madrid: Anagrama.

Nietzsche, Friedrich. 1985. La Gaya Ciencia. España: Teorema.

Okubo, Y., Sjoberg, C. 2000. The Changing Pattern of Industrial Scientific Research Collaboration in Sweden. Research Policy, 29 (1): 81–98.

Pabich, I. 2003. Public Relations: an Instrument of Co–Operation Linking the Private Sector and Higher Education Institutions. Higher Education in Europe, XXVIII (4): 519–522.

Sparks, J. 1995. The Creative Connection: University–Industry Relations. Research Management (November–December): 19–21.

Thayer, Willy. 1996. La crisis no moderna de la universidad moderna (Epílogo del conflicto de las facultades). Santiago: Cuarto Propio.

Zambrano, María. 1989. Notas de un método. España: Mondadori.

Downloads

Published

2016-05-26

How to Cite

Reflections on the Re–statement of Sense the University. (2016). Estudios De Filosofía Práctica E Historia De Las Ideas, 17(1), 33-42. http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/estudios/article/view/42