Manuel García Morente and the construction of the philosophical canon in his Lecciones preliminares de filosofía

Authors

  • Paula Jimena Sosa Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Keywords:

Intellectuals, ideas, Philosophical canon, Voyage

Abstract

This paper aims to investigate the role played by García Morente in his second trip to Argentina and the construction of the canon displayed in his Preliminary Philosophy Lessons, material that brings together the classes given at the National University of Tucumán in 1937. From this source, we will try an analysis that takes into account, on the one hand, the trajectory of the Spanish professor –from an intellectual history perspective– and, on the other hand, the analysis of his philosophical discourse –from a history of ideas approach– . Both dimensions are key to addressing the constitution of philosophical studies in the province.

Author Biography

  • Paula Jimena Sosa, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

    Lic. en Filosofía y Dra. en Humanidades (área Filosofía) graduada en la Universidad Nacional de Tucumán. Actualmente es becaria posdoctoral del CONICET con lugar de trabajo en el IDIHCS perteneciente a la Facultad de Humanidades y Cs. de la Educación (UNLP). Los temas de su investigación son la historia de las ideas en Argentina y en especial la constitución del campo filosófico tucumano tomando como punto de partida las publicaciones (revistas, diarios y editoriales) publicadas en la primera mitad del siglo XX.

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Published

2021-08-08

How to Cite

Manuel García Morente and the construction of the philosophical canon in his Lecciones preliminares de filosofía. (2021). Estudios De Filosofía Práctica E Historia De Las Ideas, 23, 1-16. http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/estudios/article/view/465