Arturo Andrés Roig: Notes on a Tradition of Reading, Methodological Approach and Educational Transformation

Authors

  • Laura Guic Universidad Nacional de Lanús, Universidad del Salvador

Keywords:

Education, Transformation, Government, Education policy

Abstract

Knowing and recognizing an important exponent of the Argentine academy, a prolific builder of the thought of the seventies, projected towards the philosophy of liberation, offers an inescapable opportunity to take his postulates and his ways of questioning his time, recovering clues from the past, as a contribution for the educational field.
Thus, the trajectory of Arturo Roig, from his work, can be followed by attending to two aspects that are dear to the field of study of educational policies with a historiographical perspective: research and the practice of institutional policies of educational transformation.
In an introductory way and for the present work, some of the philosopher's productions are reviewed, using a rhizomatic methodological approach, which articulates biographical aspects, critical discourse analysis tools and post-structuralism categories, for the study of the author's work, focusing the interest in its way of producing knowledge and its transforming actions of education.

References

Arpini, Adriana. 2021. Tramas e itinerarios. Entre filosofía práctica e historia de las ideas de nuestra América. Editorial Teseo. Disponible en https://www.teseopress.com/ tramaseitinerarios/chapter/alternativas-teoricas-para-el-abordaje-de-nuestra-america/

Biagini, Hugo E., compilador. 1985. El movimiento positivista argentino, Buenos Aires, Editorial de Belgrano.

Deleuze, G. y Guattari F. 2004. Rizoma. Introducción fragmento del libro “Mil Mesetas”, Valencia, PRE-TEXTOS.

Díaz, Raúl. 1910. La educación en los territorios y colonias federales. Veinte años de inspector, 1890-1910, Buenos Aires, Compañía Sudamericana de Billetes de Banco.

El Monitor de la Educación Común. 1890-1910.

Fiorucci, Flavia. 2015. Ideas e impresiones de un funcionario viajero: Raúl B Díaz el primer inspector de territorios nacionales (1890-1916). Anuario de la Historia de la Educación Argentina, Buenos Aires.

Foucault, Michel. 1996. El orden del discurso. Las ediciones de la piqueta, Madrid.

Foucault, Michel. 2010. Defender la sociedad, Buenos Aires, Fondo de Cultura económica

Guic, Laura S. 2021. Claves para leer las multitudes argentinas de José María Ramos Mejía. Buenos Aires, FEPAI – UNLa.

Marengo, Roberto. 1991. “Estructuración y consolidación del poder normalizador. El Consejo Nacional de Educación”, PUIGGRÓS, Adriana (dir.) Historia de la Educación Argentina, T. III, Sociedad Civil y Estado en los orígenes del Sistema educativo, Buenos Aires, Galerna.

Marengo, Roberto. 2021. “El Consejo Federal de Educación: Posibilidades y alcances del federalismo educativo (1991-2006)”, PUIGGRÓS, Adriana (dir.) Historia de la Educación Argentina, T. IX, Avatares de la educación en el período democrático (1983-2015), Buenos Aires, Galerna.

Olalla, Marcos y otros. 2016. Pensar y hacer: el oficio de El Instructor Popular en la educación argentina de fines del siglo XIX. Mendoza, QELLQASQA.

Ramaglia, Dante. 2003. Agustín Álvarez ante la condición humana. En el Pensamiento Latinoamericano de Hugo Biagini. https://www.researchgate.net/publication/ 340540133_Agustin_Alvarez_ante_la_condicion_humana

Roig, Arturo A. 1966. Breve historia intelectual de Mendoza. Mendoza, Ediciones del Terruño.

Roig, Arturo A. 2006. Los krausistas argentinos. Edición corregida y aumentada. Buenos Aires, Ediciones El Andariego. [1ra. Edición 1969].

Roig, Arturo A. 2008. Para una lectura filosófica de nuestro siglo XIX. Ciudad de Mendoza, Editorial de la Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras.

Soler, R. 1968. El positivismo argentino, Buenos Aires, Paidós.

Tedesco, Juan Carlos. 2003. Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945), Buenos Aires, Siglo XXI.

Van Dijck, Teun A. 2005. Ideología y análisis del discurso. Utopía y Praxis latinoamericana. Año 10 N° 29 (abril /junio 2005). Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Venezuela. Maracaibo

Published

2022-11-10

How to Cite

Arturo Andrés Roig: Notes on a Tradition of Reading, Methodological Approach and Educational Transformation. (2022). Estudios De Filosofía Práctica E Historia De Las Ideas, 25, 1-11. http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/estudios/article/view/541