The Complexity of the Dance of Forms in the History of Society

An Analysis of Brazilian Tropicalismo Based on Roigean Notions

Authors

  • Ana Carolina da Luz Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Tropicalismo, 1960s, Methodological expansion, Discursive universe

Abstract

In his methodological proposals for the elaboration of a History of Latin American Ideas, Arturo Roig suggests a methodological expansion that involves leaving the framework of the text and works of consecrated thinkers in search of choosing objects of analysis that represent diverse structures of expression of thought. Music, for example, can be approached as a form of symbolic production in whose inner life discourses are hidden, which provide elements for the elaboration of the history of thought of our peoples. This article proposes the use of Roigean notions in the discursive analysis of Tropicalismo, a Brazilian musical movement of the late 1960s, with the aim of demonstrating that aesthetic demonstrations are also political attacks. From an aesthetic-political valuation, we explain some categories that compose the artistic-cultural discourses of that time marked by an authoritarian modernization imposed by the dictatorial regime and by a modernity still diffuse and established at its expense.

Author Biography

  • Ana Carolina da Luz, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Comunicación Social con habilitación en Periodismo en el Centro de Educación, Comunicación y Artes de la Universidad Estadual de Londrina (CECA-UEL). Magíster en Estudios Latinoamericanos con orientación en Comunicación y Cultura en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional de Cuyo (FCPyS-UNCuyo). Doctoranda en Filosofía en la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba (FFyH-UNC). Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan (FFHA-UNSJ). Desde la perspectiva teórico-metodológica de la Historia de las Ideas busca comprender la realidad latinoamericana a través de sus formas de producción simbólica, especialmente de la década del ‘60, dialogando con teorías estéticas, decoloniales y liberacionistas. Actualmente investiga el movimiento artístico-musical Tropicalismo y la propuesta de acción cultural de la Pedagogía del Oprimido, de Paulo Freire. Ha actuado también como traductora, revisora y profesora del idioma portugués para hispanohablantes.

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Published

2022-11-12

How to Cite

The Complexity of the Dance of Forms in the History of Society: An Analysis of Brazilian Tropicalismo Based on Roigean Notions. (2022). Estudios De Filosofía Práctica E Historia De Las Ideas, 25, 1-18. http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/estudios/article/view/543